
Mindenki kedvenc brgyilkosa visszatrt. Biztosan emlkeztek r, hiszen annak idejn a Hitman: Codename 47 honostotta meg az egyedlll lopakods "brgyilkos-szimultort", s igazbl PC-n eddig sem tallt legyzre. Br elg sok hibja volt (nehzkes irnyts, ers gpigny, de fleg a nehzsg s a ments hinya), egyedi hangulata, s a fhs stlusa mindenkit magval ragadott.
gy elg nagy nyoms volt az IO Interactive-on, hiszen egy olyan jtkot kellett alkotniuk (immron az jgenercis konzolokra is), mely tovbbviszi az eredeti ernyeit, kijavtja hibit, s egyarnt meg fog felelni a hardcore brgyilkosoknak s a zldfl pisztolyszorongatknak is. Hadd ruljam el elre, nagy rszben sikerlt e tervet megvalstani.
A trtnet bizonytalan idvel - taln vekkel - az elz rsz befejezse utn trul a szemnk el. 47 bksen tengeti lett Szicliban, egy kolostorban, virgokat gondozgatva. A mlt viszont nem ereszti, egy nap padre bartjt elraboljk, kiszabadulsrt kereken flmilli dollrt krnek. 47 viszont nem az az ember, aki pnzzel oldja meg gondjait, gy jra felveszi a kapcsolatot az gynksggel, azon bell Dianval - akik viszont a segtsgrt cserbe ignyt tartanak brgyilkosunk tehetsgre. gy szinte fel sem eszmlnk, a kis szigetrl mr replnk szerte a vilgba. Megltogatjuk kalandjaink sorn Szentptervrt, Kuala Lumpurt, Japnt, Indit, cserbe az gynksg megprbl minl tbb informcit felhajtani elrabolt bartunkkal kapcsolatban - br nem sok sikerrel. Persze nem rulok el nagy titkot azzal, hogy a vgre minden szl sszefut, s r kell jnnnk, hogy mr megint gy jtszottak velnk, hogy szre sem vettk. A sztori mondjuk meglehetsen sablonos, a misszik kzti bejtszsbl rjhetnk ellenfeleink tervre.
De lssuk, mi is vltozott az els rszhez kpest! Az els szemnkbe tl dolog – mr rgtn az intrbl lthatan - a grafika fejldse. Gynyr lett a krnyezet, az emberek kidolgozsa, s br nem egy UT2003, a ltvnyrl tnyleg csak szuperlatvuszokban lehet beszlni. A helysznek tkletesen illeszkednek vals msukhoz. Szentptervrt a h uralja, lerobbant hotelek, lakhzak terpeszkednek mindenfel, viszont a fejesek irodi "furcsa mdon" csillognak-villognak. Japnban a hegyek, dombok kztt akcizunk, hzporban, modern felszereltsg zsoldosokkal s ninjkkal, majd egy don kastly falai kzt kell lopakodni. Kuala Lumpur ezutn ksz feldls, egy hatalmas, vilgos, ultramodern irodahzban kell egy komputer-zsenit eltenni lb all. Ha valaki ltta a Brilins csapda cm filmet (Sean Connery, Catherina Zeta-Jones), az sejtheti, hogy milyen lehet. Zrtkr vide-rendszer, rdikkal felszerelt rk, fmdetektorok, stb. (Megjegyzem, az itt dolgozk nagy haverjai lehetnek az IO-s fiknak, mert majdnem minden gpen az j, mg kszl jtkuk fut. :-) Nagyon sajnltam, hogy itt csak pr plya erejig maradunk, mert taln ez a leghangulatosabb helyszn.
Kln emltst rdemel szicliai otthonunk, ahova minden feladat utn visszarkeznk. Ebbe a kis helysznbe tmrtettk valsznleg a ksztk az sszes ltvnyelemet, mert mintha csak egy fnykpet ltnnk. A program - ha csak ritkn is - kihasznlja a modernebb videokrtyk tulajdonsgait (pl.: enviromental bump mapping), mellyel tnyleg gynyr kpeket varzsol a szemnk el. Az egyetlen gondom a karakterek kidolgozsval volt. Nem valami tkletes felptsek, radsul nincs tl sok fajta bellk. ltalban minden katona, vagy r ugyangy nz ki. A mozgsuk viszont nagyon szp, leth, br nha van, hogy "tljtsszk" a szerepk.
A ltvnyvilg mell tkletes kiegsztsknt jn a hang. A zent a Budapesti Szimfonikus Zenekar s nekkar biztostja, mghozz olyan minsgben, hogy nemcsak a jtk honlapjrl lehet letlteni pr zeneszmot, de CD-n is kiadjk! A hangok szintn tkletesek, minden np a sajt nyelvn csicsereg (kivve a fbb szereplket, akikkel beszlnk), s br nem vagyok nagy fegyverszakrt, de mindegyiknek nagyon leth volt a hangja. Az pedig, hogy a krnyezeti, illetve ellenfeleink ltal keltett zajok tkletesek, szinte magtl rtetd, hiszen egy ilyen stlus jtkban a klnbz halk hangok a virtulis brgyilkos legfbb segtsgei!
Az els rsz szmomra egyik legrosszabb pontjt, az irnytst is jelentsen megreformltk a ksztk. Az j rendszer - br van nhny hibja - szmomra jval kzrellbb alaphelyzetben is, de persze szabadon lehet konfigurlni is. Egyetlen fj pont taln a "htra arc!" gomb hinya, mert az egrrel nagyon lassan lehet csak megfordulni, ha viszont magasabb rtkre lltom az rzkenysgt, akkor clozni lehetetlensg. Akik viszont csak most ismerkednek a jtkkal egy tnyleg kellemes, kzrell irnytst kapnak.
A msik fj pont a nehzsg volt. Most hrom szint kzl lehet vlasztani, melyek kztt a nehzsgen kvl annyi klnbsg van, hogy mg a knnyebb szinten akr htszer is menthetnk, a kzpsn hromszor, a legnehezebb szinten pedig egyszer se, illetve csak sikeres misszik utn van lehetsgnk llst menteni. Sajnos ez a rsz sem sikerlt tl jl, gy reztem, hogy szksg lett volna egy picivel tbb mentsi lehetsget knl, de nehezebb szintre is. A legknnyebb szintet viszont tnyleg csak a kezdknek ajnlom, mert valami olyan butasgokat kezd el mvelni a gp, hogy nha-nha gy reztem, mintha csalssal jtszottam volna. Direkt kiprbltam, voltak olyan plyk, melyeket ezen a szinten gy is meg lehetett csinlni, hogy szpen mentem sorban lelve minden elm kerlt, s br elkezdtk egymst riasztani az rk, eslyk sem volt ellenem, n pedig szinte sebzds nlkl sztam meg egy-egy tzharcot.
Normlis szint jtkosoknak ezrt sokkal inkbb ajnlom a kzps fokozatot (a legnehezebb tnyleg csak profiknak val), br azrt itt is kvet el szarvashibkat a MI. Kt pldt hoznk fel: Japnban trtnt, hogy egy r pont azutn nyitott rm, hogy egy halott trsrl lefejtett ruhba ltztem t, s br szlelte a hullt mellettem, annyi esze nem volt, szrevegye, n vagyok trsa ruhjban, gy szimpln elstlt mellettem. A msik idegest eset egy sivatagi plyn trtnt, a feladatom az volt, hogy leljek egy fejest, mikzben az ENSZ katonkat letben hagyom. Minden tkletes lett volna, viszont folyton ott buktam el a misszit, hogy a katonk egy vonalba lltak fel, s ahogy felm lvldztek, folyton egymst talltk el.
Nagyon tetszett viszont, hogy egy-egy feladatot tbbflekpp lehetett vgrehajtani, st, nem csak dsznek van ott a Silent Assassin a cmben: szinte minden plyt meg lehet gy oldani, hogy csak a clszemlyt tesszk el lb all. Ezt radsul a program meg is jutalmazza, pldul klnbz fegyverekkel. Persze ez a jtk elrehaladtval egyre nehezebb lesz, de mr az els plyn nagyon j fegyverhez juthatunk gy. Egybknt gy vettem szre, hogy most egyik plya sincs vgletekig telenyomva ellensggel, nem kell teht rkig gondolkodni a helyes lpsen, vagy vrni a megfelel alkalmat.
Ami mg nagyon tetszett, az a hullk mozgatsa. Aki jtszott az els rsszel, az biztos emlkszik, hogy ksz knszenveds volt ket mozgatni. (rk emlk az els misszi, ahol mikor a csatornba akartam lkni a delikvenst, tz esetbl nyolcszor biztos n estem bele.) Most valahogy mindig oda sikerlt "rakni" ket, ahova akartam. Kln ltvnyos a karakterek hall animcija, a ragdoll effekt. Itt mr nem szimpln sszeesnek a leltt ellenfelek, hanem egy-egy ersebb tallattl elreplnek, nekivgdnak a falnak, ott sszenyekkennek, gy cssznak le a fldre. A lpcsn leltt ellenfl nem kezd el a levegben lebegni, hanem "rfekszik" a lpcsfokokra. s persze, mint az ilyen jtkokban, itt a hullk nem tnnek el.
Krdezhetitek, hogy most akkor j, vagy rossz lett a Hitman 2? A vlasz egyrtelmen az, hogy j, mghozz nagyon j. Van nhny gyenge pontja, melyek kzl a legszembetnbb mindenkpp a rvidsge. Taln azrt, mert kicsit tlknnytettk, taln a plyk rvidsge miatt, de alig 8-10 ra alatt vgig lehet jtszani. (Mondjuk ez nem 100%-os vgigjtszs, voltak plyk, melyeken csak keresztl rohantam) Mindezek viszont nem tl zavarak, ha figyelembe vesszk a kitn hangulatot, ltvnyt s azt, hogy nhnyszor, mg megtalljuk a legoptimlisabb, leghalkabb mdot clunk elrshez, bven lesz mdunk jrajtszani ezt a kitn jtkot.
2002-10-22